Ecoplanta Tarragona

Primera planta europea en transformar residus urbans en metanol renovable

Repsol invertirà més de 800 milions d’euros per a construir aquesta nova planta amb capacitat de processar fins a 400.000 tones de residus sòlids urbans no valoritzables l’any i convertirlos en 240.000 tones de combustibles renovables i productes circulars.

Imagen 3D
Ecoplanta
Foto panorámica

Una segona vida als residus

L’Ecoplanta serà un referent en valorització material, transformant residus en nous recursos i reduint així l’ús de matèries primeres verges. Podrà aprofitar materials com envasos lleugers, paper, cartó i residus urbans, entre altres.

Amb una capacitat de tractament d’aproximadament 400.000 tones de Residu Sòlid Urbà (RSU) no valoritzables i biomassa a l’any, la planta produirà fins a 240.000 tones de biometanol per a combustibles renovables i metanol circular per a materials. 

¿Cómo funciona?

La nova Ecoplanta de Tarragona aplicarà tecnologia de reciclatge molecular per a transformar residus no reciclables en biometanol i metanol circular una matèria primera clau per a la indústria química i energètica.

Infografía con datos relevantes del proyecto
Vista panorámtica de Tarragona.

Impuls a la indústria i al treball a Tarragona

La seva posada en marxa, prevista per al 2029, suposarà la creació de 340 llocs de feina directes, indirectes i induïts, d’alta especialització, i uns 2.800 durant la fase de construcció. L’Ecoplanta s’integrarà al Complex Industrial de Repsol a Tarragona per aprofitar infraestructures ja existents i accelerar la transformació del centre en un pol multienergètic que continuï fabricant productes essencials per a la societat, com combustibles renovables i materials circulars. Aquesta inversió és una clara aposta de Repsol per mantenir el treball industrial a Espanya i continuar generant riquesa en l’entorn.

Transporte marítimo

Una solució per a descarbonitzar el transport

La Unió Europea ha dissenyat una ruta per a reduir de manera gradual la intensitat de carboni de l’energia utilitzada en el transport marítim, en un 40% per al 2030 respecte als nivells de 2018, i en un 75% per al 2050 respecte als nivells de 2020.

En l’actualitat, les opcions més eficients per a complir aquests objectius són els dièsel renovable —que Repsol ja fabrica en la seva planta de Cartagena— i el biometanol renovable, que es fabricarà en l’Ecoplanta. Aquestes tecnologies són complementàries per a cobrir la demanda del transport marítim i tecnològicament madures per a la seva implantació, enfront d’unes altres alternatives com l’hidrogen renovable, l’amoníac o l’electrificació de propulsors marins, que requereixen encara desenvolupament i grans inversions en la renovació de flotes i en la distribució del combustible.

Operarios en planta de Tarragona

En què consisteix el procés de reciclatge molecular?

A la nova Ecoplanta de Tarragona aplicarem tecnologia de reciclatge molecular per a recuperar les molècules de carboni de cadena llarga presents en la matèria primera secundària. A través d’aquest procés, les transformem en biometanol i metanol circular, un compost clau per a la indústria química a escala global. Aquest metanol s’emmagatzema i distribueix com a matèria primera, contribuint a l’economia circular i a un model energètic més sostenible.

Logo Unión Europea Innovation Fund

El projecte ECOPLANTA ha estat finançat pel programa Innovation Fund de la Unió Europea per l’acord de subvenció núm. 101051308. Els punts de vista i opinions expressats són responsabilitat exclusiva de l’autor o autors i no reflecteixen necessàriament el de la Unió Europea ni els de l’Agència Executiva Europea en matèria de Clima, Infraestructures i Medi Ambient (CINEA). Ni la Unió Europea ni CINEA es poden considerar responsables d’aquestes.